Nadefinujte si vlastní klíčové ukazatele výkonnosti
KPI = Klíčové ukazatele výkonnosti

V systému Lighthouse21 si můžete nadefinovat vlastní ukazatele KPI, které Vám budou nejlépe vyhovovat. Každý ukazatel obsahuje následující prvky.
Ukazatele zařadíte do sady tak, aby hodnocení aktivit nebo procesů bylo komplexní. Sadu můžete zařadit i do manažerského portálu (dashboardu).
Ukazatelé KPI se mohou zobrazovat zvlášť za různé série hodnocených údajů. Například můžete hodnotit tržby v letošním roce zvlášť pro každý produkt nebo obchodní sektor atd.
KPI Rentabilita
Rentabilita vlastního kapitálu
Dle „Du Pontovi“ analýzy stojí na pomyslném vrcholu ukazatelů rentability Rentabilita vlastního kapitálu, která porovnává dosažený zisk s hodnotou vlastního kapitálu. Hodnota přináší obraz o tom, zda je investovaný kapitál využíván s dostatečnou intenzitou. Aby byla firma atraktivní pro investory (tj. vhodná pro alokaci dalších zdrojů) měla by výše tohoto ukazatele dlouhodobě převyšovat úrokovou míru státních cenných papírů.
Příklad
Rentabilita vlastního kapitálu v % = Čistý zisk (EAT) / Vlastní kapitál * 100
Hodnocené veličiny
Hodnotí rentabilitu kapitálu vloženého vlastníky, akcionáři. Investor přihlíží na míru rentability v porovnání s jinými možnostmi investic a zvážením rizik.
Zdroj dat
Rentabilita celkového kapitálu
Rentabilita aktiv neboli Rentabilita celkového kapitálu přináší obraz o tom, jaký výnos podnik generuje bez ohledu na původ zdrojů. Nerozlišuje, zda byla aktiva pořízena z vlastních nebo cizích zdrojů – oproti ukazateli ROE, který je orientován pouze na vlastní kapitál. Hodnotu je vhodné porovnat s průměrnou nákladovou úrokovou mírou, kterou poskytují banky, přičemž by ji měla převyšovat. Pokud je hodnota pod úrovní nákladové úrokové míry aktiva neprodukují dostatečnou hodnotu pro splátku úvěru. V případě hodnoty vyšší než je úroveň nákladových úroků, je doporučeno co nejvyšší zadlužení, jež funguje jako nástroj růstu.
Příklad
Rentabilita aktiv v % = (Zisk před úroky a daněmi (EBIT) / Celková aktiva) * 100
Hodnocené veličiny
Hodnotí rentabilitu celkové kapitálu vloženého do podnikání bez ohledu na jeho původ. Často využívaný ukazatel pro hodnocení managementu.
Zdroj dat
Výkaz Zisku a ztráty – Provozní výsledek hospodaření (EBIT), Rozvaha – Aktiva celkem
Rentabilita tržeb
Účelem tohoto ukazatele je přinést obraz o tom jakou ziskovou marži podnik realizuje. Limitem tohoto ukazatele je však neschopnost zachytit změnu výnosů (neplést s příjmy) nebo snížení tržeb při současném poklesu nákladů se změnou zisku, proto je třeba jej vyhodnocovat v konkrétních souvislostech a v porovnání se společnostmi v odvětví. V dlouhodobém horizontu by však měl být rostoucí.
Příklad
Rentabilita tržeb v % = (Zisk před úroky a daněmi (EBIT) / Tržby) * 100
Hodnocené veličiny
Ukazuje procentuální výši marže na tržbách. V oborech s vysokým obratem (např. obchod a služby) nabývá relativně nízkých hodnot, v oborech s vysokou kapitálovou intenzitou (např. průmysl) bývá hodnota tohoto ukazatele vyšší.
Zdroj dat
Výkaz zisku a ztráty – celkové výnosy, nebo jen suma tržeb, nebo provozní výsledek hospodaření (EBIT)
Rentabilita investic
Tento ukazatel je využíván ke srovnání při výběru z několika investičních záměrů, případně k evaluaci již realizovaných investic. Nejčastěji je aplikován na určitý projekt, kde je možné kalkulovat investice a následný zisk/ztrátu. Pro investora je tento ukazatel užitečný například při koupi společnosti, kdy při projekci budoucích zisků/ztráty respektive využití realizovaných zisků/ztráty vyhodnotí výnosnost jeho investice.
Příklad
Rentabilita investic v % = (Zisk po zdanění (EAT) / Vložený kapitál nebo investice) * 100
Hodnocené veličiny
Z podstaty toho ukazatele vychází, že čím vyšší rentabilitu projekt nabízí tím lépe. Záleží však také na likviditě investice a výši rizika, kterou daný projekt nabízí a individuálním sklonu resp. averzi k riziku.
Zdroj dat
Výkaz zisku a ztráty – Čistý zisk (EAT), Výše investice
KPI Obchod
Bez úspěšného obchodu nemůže firma dlouhodobě profitovat. Pro hodnocení úspěšnosti obchodování je třeba nadefinovat optimální klíčové ukazatele výkonnosti. Ukazatelé výkonnosti zachycují tedy vaše cíle v obchodování a slouží pro hodnocení míry splnění vašich cílů. Současně jsou nástrojem pro hodnocení a motivaci obchodníků, kteří Vaše cíle naplňují. Většinou se jedná o sadu ukazatelů tak, aby hodnocení úspěšnosti obchodního procesu bylo komplexní a zajistilo budoucí stabilitu a rozvoj společnosti.
Doba pracování poptávky
Tento ukazatel hodnotí průměrnou dobu zpracování objednávek. Ukazuje tedy Vaši schopnost reagovat na poptávky zákazníků.
Hodnocené veličiny
Hodnotí se doba od přijetí poptávky od zákazníka po odeslání nabídky zákazníkovi. Ukazatel lze sledovat i za prodejní zástupce, produktové řady apod.
Zdroj dat
Poptávky od zákazníků, nabídky zákazníkům
Úspěšnost nabídek
Tento ukazatel porovnává počet odeslaných nabídek s počtem nabídek, které byly zákazníkem akceptovány a vedly k objednávce. Ukazatel hodnotí Vaši schopnost převést nabídku na objednávku.
Příklad
Úspěšnost nabídek v % = Počet vyhraných nabídek / Počet nabídek celkem
Hodnocené veličiny
Hodnotit se může počet nebo finanční objem nabídek nebo řádků nabídek. Ukazatel lze sledovat i za prodejní zástupce, produktové řady apod.
Zdroj dat
Nabídky nebo řádky nabídek, u kterých se sleduje stav Odeslaná, Vyhraná, Ztracená
Analýza příležitostí
Tento ukazatel hodnotí, jaký objem prodejních příležitostí máte rozpracovaný a v jaké jsou fázi. Jednoduše identifikuje objem otevřených příležitostí v každé fázi životního cyklu příležitosti.
Hodnocené veličiny
Hodnotit se může celková očekávaná částka obchodní příležitosti nebo vážená částka, kdy očekávaná částka se násobí procentem pravděpodobnosti získání příležitosti podle fáze, ve které se příležitost nachází.
Zdroj dat
Evidence obchodních příležitostí a jejich fází
Podíl ztracených zákazníků
Tento ukazatel slouží k hodnocení toho, o kolik zákazníků jste přišli v hodnoceném období. Hodnotí se počet zákazníků, kteří v hodnoceném období nic neobjednali a v minulém období objednávali.
Příklad
Podíl ztracených zákazníků v % = Počet ztracených zákazníků / Počet všech zákazníků
Hodnocené veličiny
Hodnotí se počet zákazníků, produktů, oblastí…
Zdroj dat
Vystavené faktury nebo prodejní objednávky od zákazníků.
Podíl nových zákazníků
Pro rozvoj podniku je potřeba získávat nové zákazníky. Pro stanovení počtu nových zákazníků je třeba specifikovat hodnocené období a minulé období, vůči kterému se ověřuje, zdali je zákazník nový nebo existující. To znamená, pokud se zákazník vyskytuje v hodnoceném období, ale nevyskytuje se v minulém období, pak se jedná o nového zákazníka.
Příklad
Podíl nových zákazníků v % = Počet nových zákazníků / Počet všech zákazníků
Hodnocené veličiny
Hodnotí se počet zákazníků, produktů, oblastí…
Zdroj dat
Vystavené faktury nebo prodejní objednávky od zákazníků
Příjem objednávek
Tento ukazatel hodnotí objem přijatých objednávek od zákazníků za dané období. Hodnotí se tedy příjem objednávek ne fakturace dodávek služeb, výrobků nebo zboží. Ukazuje, s jakou úspěšností jste schopni uzavírat obchodní případy. Ukazatel lze členit i za prodejní zástupce.
Hodnocené veličiny
Může se hodnotit např. trend příjmu objednávek, objem přijatých objednávek od začátku roku, porovnání s minulým rokem nebo s obchodním plánem. U ukazatele se mohou sledovat různá měřítka např. tržby, zisk, přidaná hodnota, počet objednávek, počty výrobků, m2 atd.
Zdroj dat
Přijaté objednávky od zákazníků podle data příjmu. V případě porovnání s obchodním plánem je dalším zdroje dat i tabulka obchodního plánu.
Plnění obchodního plánu
Základním ukazatelem pro hodnocení obchodu. je Plnění obchodního plánu, kdy se porovnávají skutečné tržby (popřípadě výhled tržeb z faktur) s obchodním plánem nebo s minulým obdobím. Struktura obchodního plánu je závislá na charakterů odvětví, ve kterém podnikáte. Můžete také volit období, za které se plnění plánu hodnotí. Nejčastěji se hodnotí období od začátku roku. Minigraf může znázornit vývoj ukazatele po jednotlivých měsících.
Příklad
Plnění obchodního plánu v % = Skutečné tržby + výhled tržeb / Obchodní plán (nebo minulé tržby)
Hodnocené veličiny
S ukazateli lze sledovat různá měřítka např. tržby, zisk, přidaná hodnota, počet objednávek, počty výrobků, m2 atd.
Zdroj dat
Skutečné tržby, Výhled tržeb, Obchodní plán
KPI Výroba
Plánované využití strojů
Tento ukazatel hodnotí plánované využívání strojů, jako poměr času plánovaných výrobních zakázek a disponibilního času strojů.
Příklad
Plánované využití strojů v % = čas z plánovaných zakázek / disponibilní čas strojů
Hodnocené veličiny
Ukazatel se vyjadřuje jako procento plánovaného využití disponibilního času strojů. Může se hodnotit za celou firmu, skupinu podobných strojů, nebo za konkrétní stroj. Hodnotí se i výhled za zvolené období např. týdně. Plánovaný čas se může členit např. podle stavu výrobních zakázek např. na zakázky plánované a uvolněné do výroby.
Zdroj dat
Disponibilní čas zdrojů, Plánovaný čas
Efektivita výrobních zdrojů
Tento ukazatel, anglicky Overall equipment effectiveness (zkratka OEE), hodnotí efektivitu využívání výrobních zdrojů tzn. strojů a pracovníků.
Příklad
Efektivita výrobních zdrojů v % = Efektivně využitý čas zdrojů / Disponibilní čas zdrojů
Hodnocené veličiny
Ukazatel se vyjadřuje jako procento efektivního využití disponibilního času zdrojů. Může se hodnotit za celou firmu, skupinu podobných zdrojů, nebo za konkrétní zdroj. Hodnotí se i trend za zvolené období, např. týdně.
Zdroj dat
Disponibilní čas zdrojů, Plánovaný čas, Skutečný čas, neshody a přerušení (prostoje)
KPI Sklady
ABC Analýza zásob
ABC analýza vychází z tzv. Paretova principu. Podle tohoto principu pramení 80 % důsledků z 20 % příčin. Například 80 % nákupního obratu tvoří 20% položek. ABC analýza používá detailnějšího rozdělení, kdy zařazuje jednotlivé dodavatele či položky do tří kategorií dle jejich významu…
Kategorie ABC analýzy
položka A – jedná se o polžky s největším obratem, podílem na zásobách nebo dobou obrátky, z hlediska optimalizace zásob představují největší potenciál možného snižování úrovně zásob
položka B – tyto položky reprezentují průměrnou výškou zásob a průměrný potenciál redukce
položka C – jedná se o položky s nízkou zásobou ve skladu, nebo o bezproblémovou dobou obrátky
Hodnocené veličiny
ABC analýza zásob může hodnotit různé veličiny:
- obrat, kdy se položky rozdělují podle podílu na obratu
- výše zásob, kdy se položky člení podle podílu na hodnotě zásob
- obrátka zásob, kdy se položky rozdělují podle dnů obrátky
Zdroj dat
Stavy artiklů na skladech a jejich pohyb za zvolené období
Doba obratu zásob
Doba obratu zásob je ukazatel, který označuje průměrný počet dnů, po které zásoby „leží na skladě“ do doby jejich prodeje, nebo spotřeby. Doba obratu zásob 50 dní znamená, že od okamžiku pořízení materiálu, výrobků nebo zboží – do okamžiku spotřeby nebo prodeje – leží materiál, výrobky nebo zboží průměrně 50 dnů na skladu. Cílem efektivního hospodaření je dosáhnutí co nejkratší doby obratu zásob.
Příklad
Doba obrátky zásob ve dnech = Zásoby na skladě / (Spotřeba za zvolené období / Délka hodnoceného období ve dnech)
Hodnocené veličiny
Ukazatel lze sledovat pro každý artikl, za skupinu artiklů, sklad nebo podnik. Hodnotit se mohou množstevní i finanční veličiny.
Zdroj dat
Stavy artiklů na skladech a jejich spotřeba za zvolené období. Pozor u spotřeby je třeba vyjasnit, zdali se do ní zahrnují i skladové přesuny.